Diet seimbang


Diet seimbang ialah sajian makanan yang mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh dengan kadar yang betul. Jenis nutriennya seperti Garam, mineral, Protein, Lemak, Karbohidrat, Vitamin. FAKTOR UTAMA MERANCANG DIET SEIMBANG ialah seperti JANTINA, UMUR, KESIHATAN, AKTIVITI, SAIZ TUBUH.

JANTINA

Lelaki dan perempuan; Remaja lelaki memerlukan lebih kalori daripada remaja perempuan kerana mereka lebih aktif. Kaum lelaki memerlukan lebih nutrien sebagai pembekal haba dan tenaga berbanding kaum perempuan.

UMUR

Bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua. Kanak-kanak memerlukan lebih kalori untuk bergerak berbanding dengan bayi. Kanak –kanak dan remaja memerlukan nutrien untuk proses tumbesaran.

KESIHATAN

Pesakit dan si pulih Orang sakit memerlukan diet tertentu. Orang sakit memerlukan nutrien yang lebih berbanding orang yang sihat untuk kembali sembuh.

AKTIVITI

Berat dan ringan; Aktiviti berat – perlu lebih kalori. Contoh- Pekerjaan sebagai Petani memerlukan lebih kalori untuk melakukan aktiviti bertani.

SAIZ TUBUH

Gemuk dan kurus Saiz tubuh yang besar memerlukan diet yang berbeza daripada mereka yang bertubuh kecil. Saiz tubuh yang besar memerlukan kalori makanan yang lebih kerana tahap metabolismenya yang tinggi.


BUAH-BUAHAN
* Semua jenis buah-buahan sesuai di makan sewaktu program diet.

buah-buahan-indonesia

SAYUR-SAYURAN
* Anda boleh mengambil semua jenis sayuran tetapi yang lebih khusus untuk diet adalah brokoli, bunga kobis, bawang, bawang putih, dan sayur hijau dan merah.

BERAS
* Apa sahaja jenis beras termasuk keropok beras, kuih beras atau pasta beras. Beras perang sepatutnya menjadi pilihan utama.

BIJIRIN
* Selain beras, bijiran boleh menggantikan fungsi makanan.

KEKACANG
* Kekacang hijau dan kuning adalah kekacang yang paling mudah dihadam. Selian itu kacang merah juga boleh dimakan. Beberapa jenis kacang lain juga boleh dipilih untuk di tabur di atas salad atau dijadikan snek seperti bijan, kacang gajus dan walnut.

MINYAK
* Minyak yang paling sesuai digunakan adalah minyak zaitun extra-virgin.

TEH
* Teh boleh membantu anda menjayakan program diet, jadi minumlah teh herba atau teh hijau.

MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN KETIKA DIET


GULA
* Semua jenis gula perlu dielakkan termasuk produk yang mengandungi kandungan gula dan gula tersembunyi seperti sukrosa, dektrosa, sirap jagung dan gula perang. Pemanis tiruan juga tidak digalakkan.

PRODUK TENUSU
* Susu, Mentega, keju, krim masam dan lain-lain produk tenusu.


GANDUM
* Gandum atau produk yang mengandungi gandum seperti roti dan pasta.

KOPI
* semasa menjalani program diet ini perlu dielakkan pengambilan kopi. Makanan lain pula yang perlu dielakkan adalah yis, alkohol, makanan diawet, coklat dan makanan lemak yang tinggi.

PIRAMID MAKANAN

food_guide_pyramid
Piramid makanan merupakan panduan bagi memilih makanan secara sihat. Makanan yang
dimakan seharian perlu diambil paling banyak daripada kumpulan makanan di bahagian paling bawah Piramid, dan paling sedikit daripada kumpulan makanan di bahagian paling atas. Piramid Makanan mengandungi makanan yang dibahagikan kepada lima kumpulan berasaskan kepada kandungan zat dan fungsinya.ARAS 1
Bijirin, Hasil Bijirin dan Ubi-ubianAras 1 Piramid Makanan mengandungi kumpulan makanan yang kaya dengan karbohidrat
kompleks, yang merupakan sumber tenaga yang utama. Makanan ini juga membekalkan vitamin,mineral, serat dan sedikit protein. Di dalam setiap hidangan, makanan daripada kumpulan iniperlu diambil paling banyak.
Contoh makanan bagi kumpulan ini adalah nasi, bubur, mi, mihun,
roti, pasta, bijirin sarapan, capati, thosai, biskut, dan ubi keledek, keladi dan kentang.ARAS 2
Sayur-sayuran dan Buah-buahanSayur-sayuran dan buah-buahan terletak di Aras 2 Piramid Makanan. Makanan ini kaya denganvitamin, mineral dan serat. Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran dengan banyak, dan pelbagaikan pilihan di dalam setiap hidangan.ARAS 3
Daging, Ayam, Ikan dan KekacangDaging, ayam, ikan dan kekacang terletak di Aras 3 Piramid Makanan. Makanan ini kaya dengan protein, vitamin B, zat besi, zink dan magnesium. Pilihlah daging rendah lemak dan buang semua lemak yang kelihatan pada daging dan ayam. Sekali sekala tukarkan penggunaan daging dengan kekacang, kerana ianya rendah lemak dan kaya dengan serat.
Contoh kekacang adalah kacang soya dan hasilnya (seperti tauhu dan tempe), kacang dhal dan kacang merah.Hasil Tenusu
Hasil tenusu juga terletak di Aras 3 Piramid. Contoh hasil tenusu ialah susu, keju dan dadih. Makanan ini kaya dengan protein, kalsium dan biasanya diperkaya dengan vitamin D. Plihlah hasil tenusu rendah lemak.ARAS 4
Lemak, Minyak dan Gula
Lemak, minyak dan gula, juga makanan yang kaya dengan bahan ini terletak di Aras 4 Piramid.
Ini menunjukkan hanya sedikit sahaja makanan daripada kumpulan ini yang perlu dimakan.
KESIMPULANNYA
kita perlu mengambil makanan yang seimbang kerana untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan yang sihat.

114 thoughts on “Diet seimbang

  1. Hi there! This blog post could not be written much better!
    Reading through this post reminds me of my previous roommate!
    He always kept preaching about this. I am going to forward this post to him.
    Pretty sure he’ll have a good read. Thanks for
    sharing!

  2. Peru Gateway Travel

    Peru affords the visitor on a Peru vacation a unprecedented array of wonders both historical and geographical.
    Antimalarial medication can be suggested if touring into the Peruvian jungles.
    Now we have a employees of extremely certified tourism professionals who’re
    specialists on Peruvian history, society, tradition and of course, traveling, particularly
    for the Andes vary and the Peruvian western jungle, who can present all solutions and particulars
    that you must know for your dreamed of trip in Peru!

    Organised civilisations based on land cultivation appear to have been established a while round 6000 BC.
    Over the centuries, Peru has seen many various
    civilisations rise and fall, grow and decline and proof of those ancient civilisations will be discovered throughout the country right now, with the Nazca Strains being one of the crucial enigmatic
    examples.

    Organised civilisations based on land cultivation seem to have been established some time
    around 6000 BC. Over the centuries, Peru has seen many various
    civilisations rise and fall, develop and decline and evidence of these ancient civilisations could be discovered all around the nation at the moment, with the Nazca Traces being one of the crucial enigmatic examples.

  3. Hi there this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I’m starting a blog soon but have no coding experience
    so I wanted to get guidance from someone with experience.
    Any help would be enormously appreciated!

  4. Great goods from you, man. I’ve consider your stuff previous to and you
    are simply too fantastic. I actually like what you have obtained here,
    certainly like what you are stating and the way in which during which you are saying
    it. You are making it enjoyable and you continue to care
    for to keep it wise. I can not wait to read much
    more from you. That is actually a terrific website.

  5. Usually I do not read article on blogs, but I wish to say that this
    write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me.
    Thank you, quite nice article.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s