Diet seimbang


Diet seimbang ialah sajian makanan yang mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh tubuh dengan kadar yang betul. Jenis nutriennya seperti Garam, mineral, Protein, Lemak, Karbohidrat, Vitamin. FAKTOR UTAMA MERANCANG DIET SEIMBANG ialah seperti JANTINA, UMUR, KESIHATAN, AKTIVITI, SAIZ TUBUH.

JANTINA

Lelaki dan perempuan; Remaja lelaki memerlukan lebih kalori daripada remaja perempuan kerana mereka lebih aktif. Kaum lelaki memerlukan lebih nutrien sebagai pembekal haba dan tenaga berbanding kaum perempuan.

UMUR

Bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua. Kanak-kanak memerlukan lebih kalori untuk bergerak berbanding dengan bayi. Kanak –kanak dan remaja memerlukan nutrien untuk proses tumbesaran.

KESIHATAN

Pesakit dan si pulih Orang sakit memerlukan diet tertentu. Orang sakit memerlukan nutrien yang lebih berbanding orang yang sihat untuk kembali sembuh.

AKTIVITI

Berat dan ringan; Aktiviti berat – perlu lebih kalori. Contoh- Pekerjaan sebagai Petani memerlukan lebih kalori untuk melakukan aktiviti bertani.

SAIZ TUBUH

Gemuk dan kurus Saiz tubuh yang besar memerlukan diet yang berbeza daripada mereka yang bertubuh kecil. Saiz tubuh yang besar memerlukan kalori makanan yang lebih kerana tahap metabolismenya yang tinggi.


BUAH-BUAHAN
* Semua jenis buah-buahan sesuai di makan sewaktu program diet.

buah-buahan-indonesia

SAYUR-SAYURAN
* Anda boleh mengambil semua jenis sayuran tetapi yang lebih khusus untuk diet adalah brokoli, bunga kobis, bawang, bawang putih, dan sayur hijau dan merah.

BERAS
* Apa sahaja jenis beras termasuk keropok beras, kuih beras atau pasta beras. Beras perang sepatutnya menjadi pilihan utama.

BIJIRIN
* Selain beras, bijiran boleh menggantikan fungsi makanan.

KEKACANG
* Kekacang hijau dan kuning adalah kekacang yang paling mudah dihadam. Selian itu kacang merah juga boleh dimakan. Beberapa jenis kacang lain juga boleh dipilih untuk di tabur di atas salad atau dijadikan snek seperti bijan, kacang gajus dan walnut.

MINYAK
* Minyak yang paling sesuai digunakan adalah minyak zaitun extra-virgin.

TEH
* Teh boleh membantu anda menjayakan program diet, jadi minumlah teh herba atau teh hijau.

MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN KETIKA DIET


GULA
* Semua jenis gula perlu dielakkan termasuk produk yang mengandungi kandungan gula dan gula tersembunyi seperti sukrosa, dektrosa, sirap jagung dan gula perang. Pemanis tiruan juga tidak digalakkan.

PRODUK TENUSU
* Susu, Mentega, keju, krim masam dan lain-lain produk tenusu.


GANDUM
* Gandum atau produk yang mengandungi gandum seperti roti dan pasta.

KOPI
* semasa menjalani program diet ini perlu dielakkan pengambilan kopi. Makanan lain pula yang perlu dielakkan adalah yis, alkohol, makanan diawet, coklat dan makanan lemak yang tinggi.

PIRAMID MAKANAN

food_guide_pyramid
Piramid makanan merupakan panduan bagi memilih makanan secara sihat. Makanan yang
dimakan seharian perlu diambil paling banyak daripada kumpulan makanan di bahagian paling bawah Piramid, dan paling sedikit daripada kumpulan makanan di bahagian paling atas. Piramid Makanan mengandungi makanan yang dibahagikan kepada lima kumpulan berasaskan kepada kandungan zat dan fungsinya.ARAS 1
Bijirin, Hasil Bijirin dan Ubi-ubianAras 1 Piramid Makanan mengandungi kumpulan makanan yang kaya dengan karbohidrat
kompleks, yang merupakan sumber tenaga yang utama. Makanan ini juga membekalkan vitamin,mineral, serat dan sedikit protein. Di dalam setiap hidangan, makanan daripada kumpulan iniperlu diambil paling banyak.
Contoh makanan bagi kumpulan ini adalah nasi, bubur, mi, mihun,
roti, pasta, bijirin sarapan, capati, thosai, biskut, dan ubi keledek, keladi dan kentang.ARAS 2
Sayur-sayuran dan Buah-buahanSayur-sayuran dan buah-buahan terletak di Aras 2 Piramid Makanan. Makanan ini kaya denganvitamin, mineral dan serat. Makanlah buah-buahan dan sayur-sayuran dengan banyak, dan pelbagaikan pilihan di dalam setiap hidangan.ARAS 3
Daging, Ayam, Ikan dan KekacangDaging, ayam, ikan dan kekacang terletak di Aras 3 Piramid Makanan. Makanan ini kaya dengan protein, vitamin B, zat besi, zink dan magnesium. Pilihlah daging rendah lemak dan buang semua lemak yang kelihatan pada daging dan ayam. Sekali sekala tukarkan penggunaan daging dengan kekacang, kerana ianya rendah lemak dan kaya dengan serat.
Contoh kekacang adalah kacang soya dan hasilnya (seperti tauhu dan tempe), kacang dhal dan kacang merah.Hasil Tenusu
Hasil tenusu juga terletak di Aras 3 Piramid. Contoh hasil tenusu ialah susu, keju dan dadih. Makanan ini kaya dengan protein, kalsium dan biasanya diperkaya dengan vitamin D. Plihlah hasil tenusu rendah lemak.ARAS 4
Lemak, Minyak dan Gula
Lemak, minyak dan gula, juga makanan yang kaya dengan bahan ini terletak di Aras 4 Piramid.
Ini menunjukkan hanya sedikit sahaja makanan daripada kumpulan ini yang perlu dimakan.
KESIMPULANNYA
kita perlu mengambil makanan yang seimbang kerana untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan yang sihat.

83 thoughts on “Diet seimbang

  1. Excellent web site. A lot of useful info here. I’m sending it to several friends ans also sharing in delicious.

    And obviously, thank you on your effort!

  2. Thanks on your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you’re a great author.
    I will always bookmark your blog and will come back someday.
    I want to encourage continue your great job, have a nice
    day!

  3. My relatives every time say that I am killing
    my time here at web, except I know I am getting
    experience all the time by reading thes pleasant articles
    or reviews.

  4. I really love your site.. Pleasant colors & theme.
    Did you develop this website yourself? Please reply back
    as I’m wanting to create my own website and would love to learn where you got this
    from or exactly what the theme is named. Appreciate it!

  5. Make sure there is real demand for them before you waste your time getting the
    stuff. All this is mainly as a result of the high proportion of trade-related US
    dollars flowing into their coffers, which has made them proportionately more reliant on the value of
    those dollars held. This site offers gold services on both EU and
    US Wo – W Servers.

  6. I do agree with all of the ideas you have offered for your post.
    They are really convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are very quick for starters.
    Could you please lengthen them a little from subsequent time?
    Thanks for the post.

  7. It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy.
    I’ve read this post and if I could I want to suggest you few interesting things
    or tips. Perhaps you can write next articles referring to
    this article. I want to read more things about it!

  8. Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and everything.
    Nevertheless think about if you added some great graphics or videos to
    give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and video
    clips, this site could definitely be one of the most beneficial in its field.
    Great blog!

  9. Superb blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own site soon but I’m a little
    lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are
    so many choices out there that I’m totally confused ..

    Any recommendations? Appreciate it!

  10. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say
    that I have truly enjoyed browsing your blog posts.
    In any case I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

  11. Hello! I know this is kind of off-topic however
    I had to ask. Does operating a well-established website such as yours require a massive amount work?
    I am completely new to writing a blog however I do write in my journal daily.
    I’d like to start a blog so I will be able to share my experience and
    feelings online. Please let me know if you have any kind of ideas or tips for brand new aspiring blog owners.
    Appreciate it!

  12. Pingback: Pneumonia – Pengertian, Gejala, Penyebab, dan Pengubatan – ANNYS SOPHELIA

  13. Hello, i think that we saw you visited my website thus i came to return the favor.I’m
    attempting to find things to improve my site!I suppose its ok to make use of a number of your opinions!!

  14. Hola! I’ve been following your site for a while now and finally got
    the bravery to go ahead and give you a shout out from Kingwood
    Texas! Just wanted to say keep up the great work!

  15. 便秘につきましては、身体にとっては悪い影響を及ぼすだけではなく
    、期待している通りにダイエット成果が
    現れない原因とも目されているとのことです。
    コンブチャには便秘を正常化する効き目も起こるだそうですので、ダイエットには非常に効果的です。
    水の代わりに服用するだけで成果をゲット出来るコンブチャによるダイエット法は、通常
    の生活において必須の水分を身体内に補給するというシンプルな方法ですが、
    数々のダイエット成果が叫ばれているのだそうです。

  16. 便秘につきましては、身体にとっては良く無い影響を及ぼすだけに限らず
    、想定している通りにダイエット成果が
    現れない原因とも目されているとのことです。
    コンブチャには便秘を正常化する効果も起こるだそうですから、ダイエットには非常に有効です。
    水の替わりに服用するだけで効果をゲット出来るコンブチャを使用したダイエット法は、通常
    の生活において欠くことができない水分を身体内に補給するというシンプルな視点でですが、
    多種のダイエット効果が報告されているそうです。

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s